جستجو
Close this search box.

معرفی مراکز راهیان پیشرفت – ایزوایکو

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران یک منطقه ویژه اقتصادی درمحدوده ای به مساحت 1100 هکتار در 37 کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج فارس ایجاد شده است . این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی ، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت 380 هکتار وهمچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت درمحدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازه های دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانجات مرتبط با امر کشتی سازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه ای، ملی و استفاده از آخرین فن آوری های مرتبط افزایش شغل ایجاد شده است . از نظر جغرافیایی این منطقه از طریق خلیج فارس به آب های بین المللی و از طریق بندرعباس با استفاده ازراه های زمینی ، ریلی و راه های هوایی به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد. این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی می شود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالیانه در خلیج فارس میتواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.

به گواه مهری قدیمی که در منطقه‌ی «چغامیش» خوزستان کشف‌شده دریانوردی در فلات ایران سابقه‌ای به درازای چندین هزار سال دارد، این مهر که تصویر یک کشتی را با سرنشینان آن نشان می‌دهد تنها یکی از مواردی است که می‌توان با تکیه‌بر آن بر این موضوع صحه گذاشت، در زمان حفر کانال جدید سوئز نیز کتیبه‌ای از داریوش شاه هخامنشی کشف شد که گواه دیگری بر این مدعاست. از ساخت و خرید کشتی‌ها و قایق‌های جنگی در دوران ساسانی گرفته تا ناوگان‌هایی که برای مطالعات استراتژیک در عصر افشاریه مأمور کشف و بررسی سواحل همسایه می‌شدند نیز نشان دیگری از قدمت و اهمیت صنعت کشتی‌سازی در درازای تاریخ این مرزوبوم است.
مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال 1352 با طراحی شرکت آلمانی «بلو اند فوس» در 37 کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مرور بخش‌های مختلف آن به‌عنوان طرح توسعه ایجاد گردیـد. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه کشتی اقیانوس‌پیما توانست توانایی خود را درزمینه‌ی ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال 1396 با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت. ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ‌بر 1100 هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصربه‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود. هم‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

مجتمع كشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) یك منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده است که مجموعه‌های صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتی‌سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است. ایزوایکو تلاش می‌كند در افق ایران 1404، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع كشتی‌سازی، سكوسازی و ترمینا‌ل‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد

ایزوایکو با وسعت ۱۱۰۰ هکتار بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی ایران است. از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت.[۱] ایزوایکو زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌باشد و دارای شش گروه به شرح زیر است:[۲][۳]

  • گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ
  • گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط
  • گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک
  • گروه طراحی، ساخت و تعمیرات سازه های دریایی و فراساحلی
  • گروه بازرگانی و مبادلات تجاری
  • گروه تعمیرات شناورهای متوسط

منبع:https://isoico.co/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%b9/

دیدگاهتان را بنویسید